(PantherMedia / Scanpix)
Jaga:     
Tervis | Toitumine

TOITUMISNÕUSTAJA ÕPETAB: Kuidas pühade ajal ülesöömist vältida

Miks eesseisvad jõulud nii mõnusad tunduvad? Sest eelmistest on piisavalt kaua aega möödas – me lihtsalt ei mäleta enam, kui raske kõike head ja paremat seedida oli.

Ülesöömine koormab kõiki seedeelundeid, muudab meid loiuks ja teeb olemise raskeks. Lisaks on see ka üks suurimaid seedehäirete põhjustajaid. Ja kes meist tahaks pühad sedasi veeta? Et halba harjumust muuta, pole kindlasti vaja enne jõule ülesöömistrenni teha. Piisab, kui pühadeajal järgida mõnd lihtsat soovitust.

Mandariinid. Kui on juba kindel, et jõulusöömaaeg sisaldab kõike (nagu tavaliselt ikka), siis alusta puuviljadest – need seeduvad kõige kiiremini. Seega loobu mõttest eri toitude vahele enesetunde leevendamiseks mandariine nosida – need jäävad maos aeglaselt seeduvate toitude taha toppama ning lähevad lihtsalt käärima. Viimane hetk mandariine süüa on tund aega enne söömapeo algust.

Pokaal punast ja sidrunivesi. Alkoholi joomist ei saa kuidagi tervislikuks pidada. Kui midagi soovitada, siis pokaal punast veini taimse toidu kõrvale. Punavein sisaldab nimelt ise rauda ning aitab ka taimedes sisalduval raual paremini imenduda. Kuid ka veinile on tervislikum alternatiiv – sidrunivesi. Kindlasti ei tasu sidrunivett (ega ka klaasi punast veini) lihatoitude kõrvale võtta, see raskendab seedimist. Veejoomisega ei tasu söögiajal aga liialdada, sest liigne vesi lahjendab maomahla.

Liha ja kartulid. Inimesed, kellel on tundlik seedimine, ei tohiks kartulit ja liha koos süüa, sest see tekitab neile vaevusi. Samas, kui kogused on väikesed, suudab organism sellega hästi toime tulla. Küll aga on ülekilode käes vaevlejatel oluline tarbida süsivesikuid ja valke koos, sest valkude lisamine süsivesikuterikkale toidule aitab paremini veresuhkrutaset kontrolli all hoida.

Kõige tervislikum asi, mida jõululaualt leida võib, on kapsas, aga seda vaid juhul, kui see on kuumtöötlemata. Toores hapendatud kapsas sisaldab palju mineraalaineid ja vitamiine, aga ka meie seedimisele ülivajalikke baktereid. Kahest supilusikatäiest piisab – kui pole selle toiduga harjunud, võivad suuremad kogused tekitada tugevaid seedehäireid.

Magustoit. Kuna magu on juba õhtu jooksul niigi suure koormuse saanud, võiks magustoidu hommikuks jätta. Nii on ka ärgates midagi, mis silma särama paneb, ning tõenäoliselt jõuab keha söödud kalorid päeva jooksul ka ära kulutada.

Kohv. Paljude arvates soodustab kohv seedimist, sest tekitab vajaduse WCsse minna. Tegelikult suurendavad kohvis sisalduvad ained soolestiku kokkutõmbeid  ja sellest tekib vajadus tualetti suunduda. Kohvi puhul on tegemist hoopis seedimist takistava ja raskendava joogiga.

Istumine. Liigu ringi ja kui istumisest ei pääse, istu vahepeal kuskil mujal kui laua taga.

Magamine.  Söömise ja magamamineku vahele peaks jääma vähemalt kolm tundi. Kui suundume söögilauast kohe voodisse, jääb toit seedimata – öösel  seedimine aeglustub või peatub üldse. Toit meie sees läheb pahaks ja see on heaks hüppelauaks halbadele bakteritele. Oluline on teada, et 80% immuunsusest sõltub sellest, mis meie soolestikus toimub.

Kõige parem nipp, mis töötab igal ajal, on enne toidu taldrikule tõstmist mõelda, kas see teeb sind õnnelikumaks. Proovi ette kujutada, kuidas sa ennast pärast selle koogitüki söömist tunned. Kas sul on pigem  süümepiinad või on see tükk just see, millest oled kaua unistanud? Ja toimi vastavalt.

Artikkel ilmus esmakordselt Anne & Stiili 2015. aasta detsembrinumbris. 

Loe ka neid lugusid